Werken in de logistiek

We leven steeds meer in een globale wereld. Jaarlijks worden er miljarden goederen over de gehele wereld getransporteerd. Goederen vliegen en gaan via schepen de hele wereld over. En ook over land worden ze getransporteerd in vrachtwagens. Er zijn natuurlijk grote bedrijven die deze goederen transporteren. Een van deze bedrijven is DSV. Ik werk al jaren voor dit bedrijf als manager van het ICT-systeem. In dit artikel ga ik in hoe het is om te werken in de logistiek en wat het precies inhoudt.

Tussenplek

Logistieke bedrijven zijn gigantisch en ze vervoeren goederen over de gehele wereld. Maar om het simpel uit te leggen is de taak van een logistiek bedrijf om goederen van de fabriek naar de winkel te krijgen. Een logistiek bedrijf verzorgd dus het vervoer maar ook de tussenlocaties waar de goederen worden opgeslagen voordat ze verder worden vervoerd naar de winkels. Dit is natuurlijk een ontzettend ingewikkeld proces om al deze goederen op de juiste plek te krijgen. We hebben het over goederen die de hele wereld overgaan en bijvoorbeeld in China worden geproduceerd om uiteindelijk in Breda uitgepakt te worden.

Opslag

DSV en andere logistieke bedrijven gebruiken gigantische opslagplaatsen voor de goederen die binnenkomen en weer verder vervoerd worden. Al deze goederen moeten natuurlijk gecatalogiseerd worden. Daarom werken we constant aan betere ICT-systemen om ervoor te zorgen dat alles op de juiste plek staat.

Dit gebeurt met informatiesystemen in de computers maar ook door alles goed draaiende te houden in de loodsen zelf. Dit vraagt onder andere om goede logistieke medewerkers en ook dat alles schoon wordt gehouden. Daarom wordt er regelmatig een industriële reiniging gehouden. Hiervoor worden gespecialiseerde schoonmaakbedrijven ingehuurd.

Toekomst

In de toekomst zal de wereld van logistiek veranderen. Er zijn constant nieuwe technologieën die de processen optimaliseren en makkelijker maken. Maar er zijn ook zorgen over het verdwijnen van banen door automatisering. Over de gehele wereld is vrachtwagenchauffeur een zeer veel uitgeoefend beroep. Maar als er zelfrijdende vrachtwagens opkomen dan zullen er geen vrachtwagenchauffeurs meer nodig zijn. Hetzelfde geld voor werk in de loodsen zelf, als er heel veel machines zijn die alles overnemen dan zullen lood medewerkers ook zonder baan komen te zitten. Desondanks zijn dit wel allemaal uitvindingen die het wereldwijde transport van goederen efficiënter en sneller zullen maken. Uiteindelijk zal dit de verkoopprijs van deze goederen ook positief beïnvloedden voor de consument.

Meer van Sander

Gerelateerd

Laatste berichten

Houten gevelbekleding maakt een comeback

Houten gevelbekleding is aan een ware opmars bezig. Na jaren waarin andere materialen de voorkeur kregen, keren veel mensen nu terug naar dit natuurlijke...

De evolutie van de tandheelkunde in Amsterdam-Oost

Amsterdam-Oost heeft een rijke geschiedenis en dat geldt ook voor de tandheelkunde in dit gebied. Het begon allemaal met eenvoudige praktijken aan huis waar...

De basis van financieel management voor ZZP’ers

Als eenmanszaak speelt financieel management een cruciale rol in het succes van je bedrijf. Het gaat niet alleen om het bijhouden van inkomsten en...